05 - začátky s RC modely
Jednoho vánočního večera (1975) se pod stromečkem objevila jednokanálová souprava Mars se dvěma přijímači (pro mne a pro bratra). Během 3 měsíců jsem měl postavený pro mě v tu dobu "obrovský" větroň Standart - 2m rozpětí, ovládaná jen směrovka, konstrukce R.Čížek - takže sice odolné, ale příliš hmotné na slušné letové výkony. Transportní stav je na obrázku.
Po řadě letů ze šńůry, z gumicuku i na svahu padlo rozhodnutí investovat do motoru MVVS 1,5D a z větroně udělat jednokanálového polomotoráka, protože motorem hmotnost opět narostla. Zlepšením bylo, když jsem z polotovarů Modela slepil polystyrenová křídla o rozpětí 2,5m. Ta však po roce létání nepřežila start na gumě v silnějším větru a vzala s sebou do modelářského nebe i celý model.
Dalším RC pokusem byla polomaketa VSO-10 podle Farova plánu zmenšená na 2,5m s upraveným vzepětím a ovládaná jen směrovkou. Po úspěšné stavbě a zalétání se opět projevily důsledky konstrukčního oblého trupu a hmotnost vyšší než nezbytná zhoršovala letové vlastnosti. V důsledku havárií model dál těžknul až byl někdy kolem roku 1980 rozbit definitivně.
Po těchto ne příliš dobrých zkušenostech jsem v roce 1982 postavil Oriona s modifikovaným křídlem a výměnnou špičkou trupu kvůli elegantní motorizaci.
Ten konečně v jednokanálovém provedení létal podle mých představ. Pořízení vícekanálově soupravy Sanwa v roce 1983 za z dnešního pohledu neuvěřitelných 7000Kč bylo důvodem k předělání Oriona na řízení S+V. V této konfiguraci se model zúčastnil také několika soutěží RCV2.
Řada tvrdých přistání se podepsala na trupu a tak po vojně (1986) už model téměř nelétal. Když starší syn projevoval modelářské sklony a dospěl do stadia RC modelů, postavili jsme jen nový trup, křídla a VOP použili stará a modifikovaný větroň existuje v provozuschopném stavu dodnes.
Posledním modelem z mojí éry modelářských RC začátků byl Akrobat na motor 6,5ccm ze stavebnice firmy Modela. Model jsem nestavěl, koupil jsem ho v roce 1990 od kamaráda i s motorem za cenu motoru. Po osazení a prvních letech jsem zjistil, že s ním nejlépe vládnu, když zhasne motor. Přes zimu dostal model nový lak a bohužel nikoli odpovídající protizávaží do přídě a to byla smrtící chyba.